Een bedrijfsnaam met een verhaal. Lees wat ‘consonante’ betekent en hoe het idee voor de naam is ontstaan.
Bedrijfsnaam ‘Consonante’
Het idee voor de bedrijfsnaam ‘Consonante’ is in 1995 ontstaan. Ik werkte als docent en kreeg onverwacht een officiële schrijfopdracht. Ik was toen nog niet serieus bezig ondernemer te worden, maar de opdrachtgever stelde prijs op inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ik heb toen vrij snel een naam bedacht: Consonante. Een naam met een persoonlijk verhaal.
Wat betekent Consonante?
De muzikale betekenis van het woord ‘consonante’, is ‘op dezelfde golflengte’, in tegenstelling tot ‘dissonante’, valse toon. Jarenlang reed ik daarom in een ‘Golf van Woorden’. Al jaren heeft het OV mijn voorkeur. De Golf diesel is daarom verkocht.
De taalkundige betekenis van het woord ‘consonante’ inspireerde mij tot de bedrijfsnaam. Consonante betekent (in het Engels en in het Spaans) letterlijk ‘medeklinker‘. Dat paste mooi bij mijn situatie. In 1995 was ik nog getrouwd met de vader van mijn kinderen. Zijn achternaam is Klinker. In 2001 ben ik gescheiden. Mijn twee kinderen dragen de naam Klinker, dus ik ben nog altijd een ‘medeklinker’.
We zijn allemaal ‘medeklinkers’
De visie van Consonante als sociale onderneming is, dat sterke teksten leiden tot waardevolle ontmoetingen. Die ontmoetingen stellen ons in staat onze professionele en sociale doelen te realiseren. De missie van Consonante is iedereen die dat wil, de mogelijkheid geven zijn boodschap krachtig en effectief te laten ‘meeklinken’. Lees meer hierover…
Communicatieconcept
De betekenis van ‘consonante’ is bruikbaar als basis voor een communicatieconcept (STAP 2C in de methode voor tekststrategie). Een concept of ‘creatieve kapstok’ versterkt de boodschap. Een concept is misschien niet voor elke tekst noodzakelijk, maar een eenvoudige invulling van STAP 2C met beeldend taalgebruik geeft een tekst hoe dan ook meer kracht. Voor campagnes en communicatietrajecten zorgt een concept voor herkenbaarheid op langere termijn.