“Kennis, houding en gedrag“, dat rijtje KEN je vast en zeker.
In de praktijk van de Training Tekststrategie blijkt, dat we weinig DOEN met die basiskennis.
Wat is het doel van communiceren? Juist, beïnvloeden. Wat is te beïnvloeden met communicatie? Juist, de kennis, de houding en het gedrag van een ander.
Een versleten stukje theorie?
Een versleten stukje theorie? Zeker niet. Deze basiskennis over communicatie heb je dagelijks nodig om je activiteiten als professional tot een succes te maken.
Jij bepaalt als zender de emotie
Gebruik je tekststrategie bij de voorbereiding van een tekst, dan bepaal je in STAP 1B het ‘houdingsdoel’ van je tekst. Met andere woorden: welke emotie is nodig bij je lezer om hem in actie te krijgen? Dat is je ‘gedragsdoel’ in STAP 1C.
Om een emotie te bepalen, moet je vastleggen wat jouw lezer op dit moment VINDT van het onderwerp waarover je gaat communiceren. Dat doe je in STAP 2A, waar je een profielschets van je lezer maakt.
Een voorbeeld
Jouw afdelingsmanager is zeer ontevreden over de vertraging van een ICT-project voor zijn prestige-project ’toegangscontrole bij het laboratorium’. Het is jouw taak hem te informeren over de oorzaak en de oplossing.
STAP 2A: de afdelingsmanager vindt de situatie onacceptabel; hij wil de beveiliging van het laboratorium op korte termijn demonstreren aan de directie…
STAP 1C: het gedrag dat je bij de manager wilt realiseren: akkoord op het uitstel
STAP 1B: de emotie die jij nodig hebt: acceptatie of zelfs waardering voor jouw inzicht
STAP 2B: jouw kernboodschap voor de afdelingsmanager:
Om voor langere termijn een veilige en supermoderne bewaking te kunnen garanderen, is voorafgaand aan de vernieuwing van de ICT een intensieve training nodig voor beveiligingsmedewerkers. De implementatie van de nieuwe software is daarom uitgesteld tot oktober 2020.
Jouw uitdaging is nu de boodschap zo te brengen (dat is de keuze van een ‘creatieve kapstok’ in 2C), dat de afdelingsmanager het uitstel accepteert en dit zelfs wil verdedigen bij zijn directie.
Heb je zelf een idee voor de invulling van STAP 2C, de creatieve kapstok?
Een paar suggesties voor 2C
- Focus op de rol van individuele beveiligingsmedewerkers. Kies voor een uitspraak van een van hen over een negatieve ervaring bij een andere organisatie, veroorzaakt door gebrek aan ondersteuning en instructie na invoering van nieuwe software.
“Wij werden voor de leeuwen gegooid. Na het weekend bleek een nieuw systeem ingeschakeld. Niemand wist precies hoe het werkte, terwijl de ICT’ers een dag op de hei zaten…” - Breng in beeld hoe de beveiligingsmedewerkers getraind worden door een link naar een video toe te voegen in een mailbericht aan de afdelingsmanager.
- Raak een gevoelige snaar door te laten zien, dat we als mensen met elkaar verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van het laboratorium en voor de mensen die daar werken en dus indirect ook voor de zieke mensen die afhankelijk zijn van het laboratorium.
Wil jij met eigen teksten aan de slag?
Vraag gratis de digitale tool TVF aan om zelf op deze manier een tekst voor te bereiden.
Spreekt de aanpak je aan? Neem dan contact op om te overleggen welke aanpak jouw team het beste past om snel en goed te leren werken met het TVF.
Offerte aanvragen