Het doel van communicatie is beïnvloeden. Daarvoor heb je de aandacht van de ontvanger nodig.
Hoe je gegarandeerd de aandacht van je lezer of toehoorder krijgt, lees je in deze tip.
Persoonlijk communiceren
Het meest effectief is zonder enige twijfel persoonlijk communiceren. Je lezer voelt in dat geval direct in de eerste zin, dat de tekst alleen voor hem bedoeld is. Dan heb je gegarandeerd zijn aandacht. Dat bereik je via unieke details.
Persoonlijke details geautomatiseerd toevoegen in een nieuwsbrief of standaardmail, dat is niet wat ik bedoel. Daar prikt je lezer doorheen. Ook harder schreeuwen helpt niet. Zo kom je er niet.
Wil je 100% zeker de aandacht van je ontvanger, communiceer dan exclusief met hem, 100% persoonlijk. Ik snap echt wel, dat deze aanpak tijd kost, maar het rendement is absoluut hoger.
Tijdens een online ontmoeting, bijvoorbeeld via Zoom, is écht oogcontact onmisbaar voor persoonlijke communicatie. Strak in je camera kijken als je spreekt, lost dat probleem maar gedeeltelijk op. Jouw luisteraars denken dat je ze aankijkt. Dat is mooi, maar jij ziet zelf niet hoe ze reageren…
Mijn wens is daarom een ‘horizontaal en verticaal verschuifbare mini-camera’ die ik precies tussen de ogen kan plaatsen van de persoon met wie ik in gesprek ben.
Wil je werken aan sterke, persoonlijke communicatie? Meld je aan voor een gratis Zoom-Workshop Tekststrategie.
Gratis Zoom-workshop Tekststrategie
.
De kracht van woorden
Drie tips voor effectief communiceren
Los van het gebruik van persoonlijke, unieke details nog drie tips om je lezer ‘bij de strot te pakken‘:
- laat je lezer zien en voelen wat jij te vertellen hebt
- gebruik beeldende termen die passen bij je kernboodschap
- activeer een emotie door een ‘waarom-vraag’ van je lezer te beantwoorden
Deze tips zijn rechtstreeks te koppelen aan de verschillende deelstappen van de methode ‘Drie Denkstappen naar Sterke Teksten‘ voor tekststrategie. Pas je die methode toe, dan ontdek je een nieuwe invalshoek om naar teksten te kijken. Je leert de kracht van woorden in te zetten voor meer effect op je lezer.
Zo kom je er wel…
Met jouw ervaring als lezer weet je zelf maar al te goed wat niet werkt. Voorkom dus, dat jij zelf zo’n schrijver bent. Dat lukt je door tekststrategie toe te passen. Tekststrategie dwingt jou als schrijver alle relevante aspecten van een tekst vast te leggen VOOR je begint met schrijven. Zo kom je er wel…
.
Data online workshops
.