Schrijven kan zo simpel zijn. Vrijwel dagelijks zie ik teksten die het resultaat zijn van een zinloze worstelpartij. Dat is jammer. Neem nou dit stukje tekst in de inleiding van een auditrapport. Afzender is een professioneel accountantskantoor…
“Onze verantwoordelijkheid is, op basis van onze werkzaamheden, het geven van een oordeel over de beschrijving van De Vries BV en over de opzet en het bestaan van interne beheermaatregelen die verband houden met de interne beheersdoelstellingen die in de beschrijving staan vermeld. We …”
Zoom-Workshop Tekststrategie
.
Lezersvragen toepassen in twee richtingen
Lezen is soms een zware opgave…
In alle trainingen en presentaties die ik geef, leg ik uit wat lezersvragen zijn. De reactie is soms lauw in de sfeer van ‘dat weet ik wel’. Het blijkt echter zeldzaam dat mensen deze (blijkbaar als vanzelfsprekend ervaren) kennis toepassen als ze een tekst maken.
Lezersvragen zijn de sleutel naar effectieve teksten. Je gebruikt ze om structuur aan te brengen als je een nieuwe tekst maakt. Je geeft daarmee op de vragen die jouw lezer heeft en voorkomt daarmee, dat je te veel tekst produceert.
Je gebruikt ze ook als je een afgekeurde tekst herschrijft en inkort Dit werkt fantastisch. Bekijk het in drie minuten, in deze video: