In een Training Tekststrategie (via Zoom of op locatie) leer je de juiste keuzes te maken (strategie) voor elke vorm van communicatie, waarbij een tekst de basis vormt. De praktische tool daarbij is het TVF, tekstvoorbereidingsformulier.
Omgekeerd laat tekststrategie je ontdekken waarom een bepaalde tekst niet effectief is. Je leert hoe je dat probleem oplost en voorkomt door de oorspronkelijke keuzes ter discussie te stellen. Ook dat doe je met het TVF.
Stop met corrigeren, redigeren…
Versie 2, versie 3, versie 4… Herkenbaar? Stop daarmee. Redigeren, reviseren, corrigeren? Zonde van de tijd van jou en je teamleden. Met tekststrategie leg je – met behulp van de digitale tool TVF – eerst de productspecificaties van een tekst vast. Pas daarna start je met de productie van een tekst.
Ervaar in één of twee dagdelen training hoe dit ook voor de teksten van jouw team of organisatie werkt.
In de Training Tekststrategie leer je teksten (her)schrijven, beoordelen en uitbesteden volgens de praktijkgerichte methode voor tekststrategie: ‘Drie Denkstappen naar Sterke Teksten’. De focus ligt op het nadenken en keuzes vastleggen vóór je begint met de ‘productie’ van de tekst.
Offerte aanvragen
.
DOELGROEP
De Training Tekststrategie is zinvol voor elke professional en student die in zijn werk of studie ervaart, dat de communicatie met collega’s, klanten, opdrachtgevers en overige zakelijke relaties beter kan. De training biedt toegevoegde waarde voor mensen die begrijpen, dat uitsluitend aandacht voor spelling en formulering niet voldoende is om het effect van teksten te vergroten.
Inhoud Training Tekststrategie op locatie
De standaard Training Tekststrategie op locatie is een training van twee dagdelen, inclusief de Online Training Tekststrategie voor borging van kennis en versterking van vaardigheid.
Een training via Zoom biedt andere mogelijkheden, zoals aparte sessies voor tweetallen. Zie hiervoor deze pagina.
Het studiemateriaal is een studieboek/e-book, een digitale reader/werkboek en de digitale tool (TVF) voor tekstvoorbereiding en tekstanalyse. Het Examen Tekststrategie leidt bij voldoende resultaat tot het Certificaat Tekststrategie en vermelding in het Register Tekststrategie.
Onderwerpen:
- kritiekpunten op teksten zoals we die dagelijks voorgeschoteld krijgen
- behoeften van lezers, gebaseerd op je eigen ervaring als lezer
- wat zijn realistische kennis-, houdings- en gedragsdoelen voor een tekst
- strategische keuzes, passend bij de communicatiesituatie
- hoe maak je een bruikbare profielschets van je lezer/luisteraar
- toepassing van tekststrategie bij (her)schrijven, beoordelen/analyseren en uitbesteden
- effect van teksten op kwaliteit van dienstverlening (K=P-V, Joseph Juran)
- The Golden Circle of Why’ (Simon Sinek) in relatie tot de kernboodschap
- betekenis en effect van vier soorten informatie in een tekst
- verbetering van tekst op drie niveaus: structuur, formulering, spelling
- beknopt, actief, positief, direct en beeldend formuleren
- effect van lef, perspectief en creativiteit in communicatie
DOEL
Het doel van de Training Tekststrategie is leren toepassen van de principes van tekststrategie om de effectiviteit van communicatie te vergroten. Het gaat hierbij om een gestructureerde aanpak van zowel geschreven als gesproken teksten. De cursist leert werken met het TVF, de digitale tool bij de methode voor tekststrategie.
Het TVF, tekstvoorbereidingsformulier, is te gebruiken bij:
- (her)schrijven
- beoordelen en analyseren
- uitbesteden
De focus van tekststrategie ligt op gestructureerde, methodische tekstvoorbereiding en is daarom universeel toepasbaar, ongeacht het gekozen communicatiemiddel en ongeacht de gebruikte taal.
Zorgvuldige toepassing van tekststrategie leidt tot:
- opheffing schrijfblokkades
- bewuste keuzes voor alle relevante aspecten van een tekst
- kortere, sterkere versies van bestaande teksten
- vernieuwing van vastgeroeste schrijfgewoonten
- efficiënte samenwerking met collega’s en opdrachtgevers
- duidelijke communicatie óver teksten
- een frisse kijk op bestaande (standaard)teksten binnen de organisatie
- winst in tijd, imago en plezier aan de kant van de zender
- het gewenste gevoel en gedrag aan de kant van de ontvanger
Tekststrategie leidt tot blije lezers.