Leuk, dat je interesse hebt voor tekststrategie in het onderwijs.
Via deze pagina vraag je Hoofdstuk 4 (zes korte pagina’s) aan uit het boek ‘Tekststrategie 2020’. In dit hoofdstuk lees je waarom tekststrategie een vaste plek in het onderwijs verdient en hoe tekststrategie leerlingen en studenten houvast en plezier geeft bij schrijfklussen voor elk onderdeel van hun opleiding.
Lappen tekst verstoppen de vakkennis van een student
In het schrijfonderwijs ligt traditioneel de focus op het eindresultaat, de tekst. We beoordelen en bespreken een tekst op basis van de zichtbare ‘buitenkant‘. Het fundament – de ‘binnenkant’ van een tekst – krijgt onvoldoende aandacht. Hierdoor missen veel teksten hun doel.
Leerlingen, studenten én docenten besteden hun kostbare tijd aan de verkeerde aspecten van teksten. Zij worstelen als schrijver en beoordelaar met ‘lappen tekst’ die het zicht op de kernboodschap belemmeren en de vakkennis van de student verstoppen.
Tekststrategie lost dat probleem op met gestructureerde tekstvoorbereiding. Deze aanpak leidt tot winst in tijd en kwaliteit op alle fronten.
De universele methode voor tekststrategie leert je op een andere manier naar teksten kijken: geen focus op het eindproduct, maar juist op de keuzes die voorafgaan aan de productie van de tekst. Dit leidt tot teksten waar een lezer blij van wordt en waar een schrijver zijn doelen mee realiseert.
Aanvraag hoofdstuk 4 ‘Tekststrategie in het onderwijs’
Direct nadat je het formulier op deze pagina hebt ingevuld, kom je op de pagina waar je hoofdstuk 4 uit het boek Tekststrategie 2020 downloadt. Je ontvangt van Marian Stoppelenburg, ontwikkelaar en trainer, een persoonlijke reactie op je aanvraag.
De digitale tool TVF voor tekststrategie vraag je gratis aan via deze link.