Beschrijving
Inhoudsopgave + preview
Bekijk de volledige inhoudsopgave en de 10 eerste pagina’s van het boek en e-book ‘Tekststrategie 2020’.
Inhoudsopgave + 10 pagina’s
Spontane reactie van een koper, 17 oktober 2020:
“Marian, ik ben je boek aan het lezen en pas het nu gelijk toe op een belangrijke email die ik wil versturen. Daarbij gebruik ik het TVF. Tot nu toe zeer helder en inspirerend. Lof!”
..
Tekststrategie in het onderwijs
Wil je meer weten over het gebruik van tekststrategie in het onderwijs? Download het hoofdstuk over tekststrategie in het onderwijs via de afbeelding hieronder.
Bestel je het boek via de webshop, dan krijg je direct het TVF en het e-book. Het e-book is ook los te koop voor €14,00 (e-book). Het gedrukte boek volgt via de post.
Uitvoering: hardcover, 180 pagina’s
De kernboodschap van het boek: tekststrategie resulteert na zorgvuldige keuzes tijdens de tekstvoorbereiding in de productie van sterke, effectieve teksten, waar de lezer blij van wordt en waarmee de zender zijn doelen realiseert en geld en tijd bespaart.
Voortschrijdend inzicht en reacties van lezers van het boek (versie 2017) en van deelnemers bij trainingen, presentaties en workshops hebben geleid tot aanvullingen:
- aanscherping de principes voor tekststrategie
- nieuwe versie van het TVF, versie maart 2020
- toepassing van tekststrategie in het onderwijs
- oefenvragen ter voorbereiding op het Examen Tekststrategie
- opdrachten om te leren werken met het TVF
- toepassing van het B-PAD bij formulering
- relatie tussen communicatie en manipulatie
- negende casus: uitnodiging voor een loopbaantraject
- tiende casus: vacatureteksten en tekststrategie
- elfde casus: blog over Green IT
- twaalfde casus: pitch voor een goed doel
- vier nieuwe tips voor de productie van teksten:
- structuur van een onderzoeksrapport
- tangconstructies en leesbaarheid
- waardeoordeel in bijvoeglijk naamwoorden
- tekststrategie voor communicatie in diverse talen
consonante (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk boek en wat leest het enorm makkelijk 😉. Ik lees heel veel boeken, voornamelijk in het Engels maar soms ook in het Nederlands. Er zijn gevallen waarbij ik na het lezen van een boek gewoonweg geen benul had van welke boodschap de schrijver mij wilde overbrengen. Dat kan gedeeltelijk of in grotere mate natuurlijk ook aan mijzelf liggen als lezer, maar vast niet volledig… hoop ik… En ik moet heel eerlijk bekennen; zelf ben ik vaak ook zo’n schrijver. Wanneer ik na een paar maanden mijn eigen stukken teruglees denk ik ook wel eens “Marcel, wat probeerde je nou te bereiken met deze tekst?” Een vraag die ik dan zelf vaak ook niet meer kan beantwoorden 😉. “Een betere tekst begint bij jezelf!” Ik ben er al hard mee aan de slag gegaan. Wellicht is dit het laatste stukje text in ‘oude’ stijl.
Marcel Schrwauwen (Informatie Architect bij Basalt) op LinkedIN, mei 2020,
consonante (geverifieerde eigenaar) –
“Wat een eyeopener is dit boek. Zo heb ik nog nooit naar teksten gekeken! Ik ben heel, heel blij met het boek, maar vooral ook met de tool TVF. Dit levert verrassend nieuwe inzichten voor onze communicatie. Iedereen is echt even goed wakker geschud“.
Hanneke, deelnemer Training Tekststrategie april 2020
consonante (geverifieerde eigenaar) –
Yes, I love to write and yes, I think I am pretty good at it. But I always had this feeling that it could be better, shorter, more precise, more targeted.
7 years ago, Marian taught me how to do that, but as it goes, I got sloppy…
Last year, I decided it was time to ask Marian again to help me become a better writer and communicator. She gave me the tools and helped me to use them in a smart way. Am I there yet? No, but Marian made me think about what I was going to write instead of making it up while I was writing.
I wished I had half her skills, but instead, I watch her every move closely and try to learn from her newsletters and examples. A fantastic teacher, a person with a vision but also someone with a big heart.
Marcel den Hartog op LinkedIN, mei 2020