In deze ultra-korte schrijftip (nummer 67) zie je een voorbeeld, dat duidelijk maakt, wat het verschil is tussen een WAT-boodschap en een WAAROM-boodschap. Oordeel zelf over de twee advertenties hieronder.
..
De WAT-boodschap hierboven is een combinatie van enkele feiten uit STAP 1A (kennisdoel) van de methode voor tekststrategie ‘Drie Denkstappen naar Sterke Teksten’. Zo communiceren we vaak, we vertellen WAT we te bieden hebben. Meestal nogal saai.
..
De WAAROM-boodschap hierboven (‘kunst inspireert’) geeft antwoord op de logische lezersvraag (STAP 3A) ‘Waarom zou ik kunst huren?’ Deze lezersvraag komt voort uit de keuzes die je als schrijver maakt in STAP 1B (welk gevoel wil je oproepen) en in STAP 2A (wie is je ideale lezer).
Welke tekst zet de lezer aan tot de beoogde actie (STAP 1C, gedragsdoel)? Wat denk jij?
Training Tekststrategie voor jouw team
Wil de effectiviteit van de teksten van je team versterken? In een Training Tekststrategie voor teams gaan we aan de slag met jullie eigen teksten. Dat is confronterend, maar zeer effectief. Deze aanpak leidt tot verrassende discussies en resultaten.
Als team aan de slag
..
Individueel aan de slag
Wil je individueel of op korte termijn iets doen aan de effectiviteit van je eigen teksten? Kies dan voor de Online Training of de Introductietraining op locatie.